متن لنگر یا انکر تکست: انواع آن و روش بهینه سازی آن


انکر تکست از مولفه های مهم سئ است. همه ما چه به عنوان طراح سایت چه به عنوان یوز هر روز با صدها انکر تکست یا متن لنگر مواجه می شویم. انکر تکستها وسیله ای است که با آن زودتر به محتوای مورد نظر خود می رسیم. انکر تکست در قسمتهای گوناگون سایت استفاده می شود و تاثیر مهمی در سئو و رتبه بندی صفحه وب از سوی موتورهای جستجو دارد. به قول جان مولر، یکی از متخصصان گوگل:

لینکهایی که با استفاده از انکرتکست بهینه شده اند، ارزش بیشتری را ایجاد می کنند.

می توان گفت که این ارزش ناشی از این است که گوگل محتوای لینک را توسط انکر تکست بررسی می کند. در نقل قولی دیگر مولر به اهمیت انکر تکست تاکید می کند:

انکر تکست در درک محتوای لینک به ما کمک می کند، لذا من به شخصه از آن هیچوقت غافل نمی شوم!

سوالی که اینجا مطرح می شود این است که انکرتکست چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟ طولانی بودن متن لنگر تا چند کلمه معقول است؟ آیا حتماً پیوندها باید متن لنگر داشته باشند؟ در این مقاله به بررسی متن لنگرها و تاثیر آن بر سئو سایت می پردازیم.

 

انکر تکست یا متن لنگر چیست؟

حتی اگر در زمینۀ طراحی وبسایت مبتدی هستید و تازه شروع به یادگیری کرده اید، قطعاً عبارتهایی مثل عنوانل لینک یا متن لینک را شنیده اید. معادل فارسی Anchor به معنی لنگر است که به معنی معرفی کردن هم استفاده می شود. اما در دنیای وب انکر تسکت متنی است که لینک را می پوشاند و مثل برچسب عمل می کند. برای همین به آن برچسب پیوند هم می گویند. به زبان ساده تر متن لنگر متن یا عنوان قابل دیدن و قابل کلیک است که ما را به سایر صفحات در اینترنت هدایت می کند.

 

تأثیر انکر تکست یا متن لنگر بر سئو

کاربرد متن لنگر مختلف به موتورهای جستجو کمک می کند تا محتوای آدرس پیوند بهتر درک شود. لذا این عملیات اگر درست انجام شود موجب افزایش رتبه در نتایج می شود. با  کمک عنوان لینکها، معلومات مربوط به کاربران منتقل می شود. مثلاً، اگر در یک مقاله با عنوان «آشنایی با ناج مارکتینگ» لینک بدهیم، یعنی احتمال زیاد محتوای صفحه ای که به آن لینک داده شده است در مورد موضوع ناج مارکتینگ است.

متن لنگر با محتوای صفحات هدف ارتباط مستقیم دارد و یکی از مولفه های مهم است که رباتهای گوگل آن را بازبینی می کنند. مثلاً اگر از یک صفحه به صفحه ای دیگر پیوند دهیم موجب افزایش رتبه صفحه هدف می شود. حال اگر دیگران هم همین روند را تکارکر کنند و به یک صفحه خاص لینک دهند موجب افزایش اعتبار آن صفحه نزد گوگل می شود و لذا رتبه آن صفحه بهتر می شود. ولی آیا در سئو همه چیز به همین سادگی است؟ خیر!

 

در مقاله سال 1998 دو موسس گوگل، سرگئی برین و لری پیچ در مورد متن لنگر اینگونه توضیح دادند:

متن پیوندها برای موتور جستجوی ما مهم است. بیشتر موتورهای جستجو فقط متن پیوند را به صفحه ای که در آن قرار دارد مرتبط می کنند. ما در گوگل علاوه بر این ارتباط، لینک را به صفحه ای که متن لینک به آن اشاره دارد نیز مرتبط می کنیم.

 

این روش چند مزیت دارد:

  • اولاً متن لنگر نسبت به خود صفحات اصلی اغلب توضیح بهتری از محتوای هدف ارائه می دهد.
  • ثانیاً متن لنگر کمک میکند که فایلهایی مثل عکسها که توسط موتور جستجوی متنی واقعاً خزش نشده اند، قابل بازبینی باشند.
متن لنگر

گوگل بعد از مدتی متوجه شد که شگردهای زیادی برای دخل و تصرف متن لنگر توسط طراحان سایت وجود دارد. لذا در آوریل 2012 با پیاده سازی الگوریتمی به نام پنگوئن سعی که با این دخل و تصرف کاربران مقابله کند. اصلاح روند بازبینی متن لنگر از اهداف اصلی الگوریتم پنگوئن بود.

در این تغییر، برخی از وبسایتهایی که به شکل افراطی متن لنگر تکراری استفاده کرده بودند در یک شب رتبه بندی خود را در نتایج از دست دادند. با این وجود گوگل اعلام  کرد که این تغییر تنها 3% نتایج را تحت الشعاع قرار داده است. ولی این ابتدای ماجرای گوگل در مسیر مبارزه با تقلب کاربران در استفاده از متن لنگر بود.

در تغییر بعدی پنگوئن، گوگل به نبرد با متن لنگر اسپم رفت. گوگل به سئوکاران متقلب توصیه کرد که از محتوای مرتبط در ساخت متن لنگر بهره ببرند.

طریقۀ کار گوگل در مقابله با متن لنگر معرف اهمیت آن است، البته با بررسی نقل قولهای جان مولر دریافتیم که اهمیت متن لنگر به مرور زمان با تغییر الگوریتمها بیشتر شده است، لذا به عنوان یک بازاریاب اینترنتی لازم است که معلومات خود را در مورد متن لنگر افزایش دهیم.

هیچ تفاوتی ندارد که در لینکهای داخلی یا خارجی از متن لنگر بهره می برید. حتی اگر در یک سایت، یک صفحه به صفحه دیگر لینک دهد آن متن لنگر است.

 

چگونه متن لنگر بسازیم؟

ساخت متن لنگر یا انکر تکست در صفحات وب خیلی ساده است. کافی است که متن یا برچسب لینک را در متن یا در عناوین جا دهید. و با کمک ابزار لینکسازی آن برچسب را به صفحه ای دیگر ارجاع دهید. اما استفاده از کلمه کلیدی مرتبط در ساخت متن لنگر بسیار مهم است. لذا در ادامۀ مطلب، روشهای مختلف ساخت متن لنگر را توضیح می دهیم.

متن لنگر

آموزش ساخت متن لنگر

 

با توجه به کلماتی که در برچسب لینک یا لنگر متن استفاده می شود، نوع لنگر متن فرق خواهد کرد. ممکن است فقط کلمه کلیری را لینک کنید یا به اول یا آخر آن چیزی بیفزایید. مثلاً فرض کنید می خواهید عبارت «ناج مارکتینگ» را لینکسازی کنید. روشهای ساخت متن لنگر برای آن کدام است؟

 

  • انطباق کامل یا Exact match

انتخاب یک متن لنگر با عنوان دقیق لینک بیشترین ریسک را در سئو دارد. در این روش شما دقیقاً عبارت کلیدی را به عنوان برچسب لینک بر می گزینید. گرچه این روش تاثیر زیادی در بالارفتن رتبه در کوتاه مدت خواهد داشت، اما استفاده افراطی آن باعث جریمه گوگل می شود!

در مثال بالا اگر فقط همان عبارت «ناج مارکتینگ» را شما به عنوان کلمه کلیدی قرار دهید می شود انطباق کامل که توصیه نمی شود.

  • لنگرهای عمومی (Generic anchors)

در طول گشت و گذار در وب حتماً لینکهای زیادی دیده اید. تا چند سال پیش از این روش برای ساخت لنگر متن زیاد استفاده می شد. اما با تغییر الگوریتم گوگل، استفاده از این روش لینک سازی در محتوا باعث تضعیف سئو می شود. برای ممانعت از جریمه های احتمالی گوگل توصیه می شود که حد المقدور از لنگر متن عمومی در لینک سازی استفاده نکنید.

 

لنگر متنهای عمومی پرکاربرد:

ادامه مطلب

اینجا کلیک کنید

بیشتر بخوانید

به این صفحه بروید

در اینجا ببینید و …

  • متن لنگر بدون عنوان یا Naked link

در این نمونه از متن لنگر، از کلمه کلیدی مرتبط استفاده نمی شود و فقط URL صحفه مورد نظر به جای برچسب لینک معرفی می شود. این لنگر متن با عنوان URL anchor text نیز معروف است.

  • متن لنگر تصویر image links

گاهی باید از تصایور وبسایت در ساخت پیوند استفاده کنید تا لینک سازی شما از دید کرالرهای گوگل طبیعی به نظر برسد. بر اساس مولفه های مهم سئو، هر تصویری که در سایت استفاده می شود باید تگ Alt یا متن جایگزین داشته باشد. اگر از این تگ alt برای لنگر متن استفاده کنید و تصویر را ابه صفحه دیگری پیوند دهید رتبه سئو شما برای آن کلمه کلیدی در طولانی مدت بهتر می شود.

البته در این روش هم نباید افراط کرد. در کل هر اصلاحی که در سایت انجام می دهید باید از نظر رباتهای گوگل طبیعی جلوه کند، در صورت افراط کردن، شما از دیدگاه گوگل متقلب به نظر می آیید.

در زمانی که تصویر بار نشود ، متن لنگر به جای آن نشان داده می شود. لذا در انتخاب تگ alt برای تصویر باید دقت کنید که عبارت انتخاب شده معرف محتوای عکس باشد.

  • متن لنگر برند

متن لنگر تجاری یعنی استفاده از نام برد در برچسب لینک. این نوع از متن لنگر هیچ ریسکی ندارد. از نظر موتور جستجو امنترین روش انتخاب عنوان لینک همین است.

  • متن لنگر کلمه کلیدی به علاوۀ برند

یکی از روشهای ایمن و مناسب در بهینه سازی استفاده توأمان کلمه کلیدی و نام تجاری است.

  • متن لنگر مترادف LSI Anchors

یکی دیگر از شگردهای بیشتر کردن ورودی از موتورهای جستجو استفاده از واژه های مترادف در متن لنگر است. کلیدواژه مترادف همان پیشنهادهایی است که گوگل به عنوان عبارات پرجستجو توسط کاربران نشان می دهد.

LSI مخفف عبارت Latent semantic indexing است یعنی نمایه گذاری معنایی مخفی.

مثلاً اگر می خواهید کلمه کلیدی شما دیجیتال مارکتینگ باشد، می توانید به پیشنهادات گوگل مراجعه کنید و کلیدواژه مترادف این عبارت را به عنوان متن لنگر انتخاب کنید.

  • کلیدواژه های تا حدی مشابه Partial match

این لنگر متن با استفاده از کلیدواژه به صورت نسبی ساخته شده است. مثلاً وقتی کلیدواژه، دیجیتال مارکتینگ است، یک متن لنگر جزئی می تواند « انواع روشهای بازاریابی اینترنتی» باشد.

 

  • متن لنگر طولانی Long tail anchors

متن لنگر طولانی یا دم دراز تا حدی معرف طولانی بودن متن در برچسب لینک است.

 

نحوۀ بهینه سازی متن لنگر

ساخت متن لنگر به تنهایی قادر به افزایش رتبه سئو نیست. از طرفی استفاده از لینک به صورت انطباق کامل و تکرار آن هم همانطور که گفته شد می تواند منجر به جریمه شدن سایت توسط گوگل شود. بنا بر این باید متن لنگر را برای بهترین عملکرد بهینه سازی کنید. در اینجا چند مولفه معرفی می شود تا از متن لنگر بهترین استفاده را ببرید.

قابلیت کلیک پذیری روی متنهای لنگر را مشخصاً نشان دهید

 

یکی از مولفه هایی که توسط وبمسترها مغفول می ماند، بی توجهی به میزان مرئی بودن پیوندها است. توانایی کاربر در تشخیص و تمییز بین متن ساده و متن لینک شده تاثیر زیادی در افزایش نرخ کلیک روی متن لنگر دارد. مثلاً، می توانید با رنگ متفاوت و مشخص یا ایتالیک کردن متن آن را مجزا و مشخص کنید.

 

ساخت یک محتوای ارگانیک

محتوایی که می سازید از نظر تعداد لینکها، متن لنگر، تصاویر و … باید کاملاً طبیعی باشد. این مولفه در مورد خلق پیوندها بیشتر از بقیه موارد مهم است زیرا یکی از مولفه های مهم سئو، لینک سازی صحیح است. لینک سازی درون متنی نباید باعث سردرگمی کاربر حین خواندن متن شود. و باید لینک درجایی صحیح قرار داده شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 2 =