استراتژی سئو حرفه ای

استراتژی سئو

این راهنمای سریع برای تیم شما هرچیزی که در مورد برنامه ریزی سئو نیاز دارد را  می دهد، از مرور گام به گام چگونگی بهینه سازی موتور جستجی تا FAQ سودمند که سوالات متداول در مورد طرحهای راهبرد سئو را جواب می دهد. اول از همه ببینیم استراتژی سئو چیست.

استراتژی سئو چیست؟

یک استراتژی سئو که به آن راهبرد بهینه سازی هم می گویند فرایند توسعه و پیاده سازی طرح سئو است که قصد دارد به اهداف سئوی شما برسد، مثل ساخت محتوای سئو شده بیشتر یا رسیدن به رتبه بندی بالاتر در نتایج جستجو.

1. یک بررسی سئو وبسایت راه بیندازید

قبل از این که شرکت شما هر گونه طرح بهینه سازی را توسعه دهد، باید راهبرد فعلی و موقعیت فعلی خود را ارزیابی کنید. حتی اگر یک استراتژی سئو ندارید، هنوز لازم است که بررسی را انجام دهید زیرا ان به تیم و کسب و کار شما نقطه شروع خوبی برای ارزیابی عملکرد شما می دهد.

به چند روش می توانید سایت خود را بررسی کنید از جمله:

داخلی

درحالی که بررسی داخلی می تواند در هزینه صرفه جویی کند، همیشه بهترین گزینه نیست.

اگر شما در سئو تازه  کار هستید، ممکن است با بررسی داخلی برخه مولفه های مهم سئو را از قلم بیندازید. شاید یادتان برود که سرعت سایت را ارزیابی کنید یا راهبرد لینک سازی داخلی را تحلیل کنید.

حتی اگر تجربه زیادی در سئو دارید، انجام بررسی داخلی می تواند باعث شود مشخصه های واضح اما خراب سایت خود را نبینید. زیرا، مثل هر کس دیگری در تیم شما، شما هر روزه به سایت خود نگاه می کنید برای همین بهتر است یک شخص ثالث آن را ببینید تا مسائل را به شکلی دیگر ببیند.

 

ابزارهای بررسی سئو رایگان

چه راهبرد سئوی خود را داخلی بررسی می کنید یا به کمک شخص ثالث، عیبی ندارد که از ابزار رایگان بررسی سئو بهره ببرید. در حالی که نسخه های رایگان این ارزیابهای سئو به ندرت بررسی ای عمیق از وبسایت شما ارائه می دهند، ولی می توانند برخی ویژگیهایی که شما از قلم انداختید را نمایان کنند.

آدلان وب یک ابزار رایگان بررسی سئو ارائه می دهد که می تواند صفحات منفرد را تحلیل و نمره دهی کند.

در حالی که می توانید از این ابزارها بهره ببرید، خوب است که (و به نفع وقت شما است که) از یک حرفه ای مجرب وردی بگیرید. بدین شکل، می توانید یک راهبرد سئو گام به گام دقیق برای کسب و کار خود بسازید.

 

خدمات بررسی حرفه ای سئو

شرکتها همچنین می توانند روی خدمات بررسی حرفه ای سئو سرمایه گذاری کنند که عموماً بیشترین ارزش را ارائه می کنند.

با یک بررسی حرفه ای، کسب و کار شما دسترسی آنی به یک متخصص سئو دریافت می کند. آنها سایت شما را ارزیابی کرده، مشکلات را کشف می کنند و لیستی از توصیه های عملی را جمع بندی می کنند. در برخی موارد، شرکتی که بررسی را انجام می دهد شاید خدماتی را برای ایجاد آن تغییرات در سایت شما در نظر بگیرد.

وقتی موضوع برنامه ریزی سئو مطرح است، بررسی حرفه ای راهبرد سئو شما را با شالوده ای محکم انجام می دهد. شما از متخصص مجرب می خواهید که نگاهی گسترده به سایت شما انداخته و به تیم شما  معلوماتی عملیاتی در مورد این که کجا می توانید اصلاح انجام دهید ارائه می کند.

مهم نیست که چگونه وبگاه خود را بررسی می کنید، یک بررسی سئو باید به مسائل زیر توجه کند:

بهینه سازی داخلی: بهینه سازی داخلی شامل همه موارد در سایت شما است، مثل ساختار لینک سازی داخلی، بهینه سازی تصویر، محتوای صفحه و غیره. اگر این فرایند را خودتان تکمیل می کنید، باید معلومات سئوی فنی و غیرفنی داشته باشید.

بهینه سازی خارجی: بهینه سازی خارجی شامل حضور برخط شما خارج از سایت است. مشخصات بک لینک (یا تعداد و کیفیت وبسایتهایی که به شما لینک می دهند) قسمت مهمی از بهینه سازی خارجی است.

اگر خودتان وبسایت را بررسی می کنید یا با ابزار بررسی سئو انجام میدهید، نتایج خود را در محلی قابل اشتراک جمع بندی کنید. مثلاً، می توانید داده های خود را در صفحات گوگل (Google Sheets) بارگذاری کنید. بدین شکل، می توانید هر زمانی به اطلاعات دسترسی داشته، و همچنین آن را با اعضای تیم به اشتراک بگذارید.

استراتژی سئو

 

2. در مورد مخاطب هدف خود تحقیق کنید

ساخت یک استراتژی سئو دامنه ای وسیعتر از سایت شما دارد و بیرون از آن راه پیدا می کند. در حالی که شرکتها اغلب شروع به بهینه سازی سایتشان برای موتورهای جستجو می کنند، مثل نوشتن و انتشار مطالب، خیلیها گام اصلی تحلیل مخاطب هدف را فراموش می کنند.

شما شاید جمع بندی ای از مشتریان داشته باشید، ولی یک استراتژی سئو موثر به چیزی بیشتر از آن نیاز دارد. آن باید درک کند که مخاطب شما چگونه در اینترنت جستجو و تعامل می کند. بدین شکل، می توانید نه تنها کلمات کلیدی مناسب را بیابید بلکه می توانید محتوای مناسبی را تولید کنید که با مخاطب شما صحبت می کند.

در مورد مخاطب خود معولمات بیشتری کسب کنید با استفاده از این ابزارهای تحقیقاتی

  • شبکه های اجتماعی
  • فارومهای صنعتی
  • پیمایشهای برخط
  • پرسنل حمایت مشتری
  • اعضای تیم فروش

 

استراتژی سئو: وقتی تحقیق را شروع می کنید به جواب این سوالها تمرکز کنید:

  • وقتی مخاطب من دنبال جواب سوالات است به کی اعتماد می کند؟
  • از چه سکوهایی برای یافتن جوابهایشان استفاده می کنند؟
  • مخاطب من در مورد صنعت، محصولات یا خدمات من چه سوالاتی دارند؟
  • نقطه درد (مشکلی که مشتری با آن در فرایند خرید مواجه می شود) در مورد محصولات و خدمات حوزه کسب و کار من کدام است؟
  • مخاطب من از تأمین کننده محصول یا خدمات چه توقعی دارد؟

با معلوماتی عمیقتر در مورد مخاطب خود و خواسته آنها، کسب و کار شما می تواند یک طرح استراتژی سئو رقابتی بسازد. می توانید جستجوها و کلمات کلیدی را کشف کنید که برای مخاطب شما مهم است و محتوایی بنویسید که با آنها صحبت می کند و توجه آنها را جلب می کند.

 

3. یک تحلیل رقیب انجام دهید

اگر می خواهید از برنامه ریزی سئو حداکثر استفاده را ببرید، تیم شما باید وقت بگذارد و رقبا را ارزیابی کند. تحلیل رقبا می تواند به شرکت شما یا تیم سئو شما کمک کند که فرصتهایی برای استراتژی سئو ، و نیز ضعفها در رویکرد رقیب شما را کشف کند.

قبل از شروع ارزیابی رقبا، باید بدانید که رقبای آنلاین همیشه رقبای مستقیم شما نیستند. بسته به راهبرد کلمه کلیدی شما، ممکن است با بلاگهای آن حوزه کسب و کاری یا شرکتها در بخشی متفاوت از صنعت شما رقابت کنید.

مثلاً، اگر یک شرکت تولید کفش می خواهد مطلبی در مورد بهترین کتانی ورزشی مطلب بنویسد، ممکن است مطلبی بنویسد که این جستجو را هدف قرار می دهد، «بهترین کفشها برای دویدن» و متوجه شوند که چند مطلب بلاگی رتبه خوبی در میان نتایج تولید کنندگان کفش دارند.

در مقابل، اگر کسب و کار شما با قصد خرید سرچ می کند، مثلاً یک نام برند کتانی خاصی را سرچ می کند، با رقبای مستقیمتری در نتایج جستجو روبرو می شوید. در این مثال زیر، نه فقط با تولید کننده اصلی خود آن کتانی بلکه با توزیع کنندگان مثل آمازون هم مواجه می شوید.

در هر دو روش، کسب و کار شما می خواهد لیستی از رقبای برخط را جمع بندی کند و آنها را ارزیابی کند. در بیشتر موارد، طرح استراتژی سئو شما باید شامل کلمات کلیدی بالا، متوسط و پایین قیف باشد که یعنی رقبا ممکن است در محدوده کسب و کارهایی مثل خود شما تا سایتهای خبری این حوزه کسب و کاری باشند.

استراتژی سئو

 

وقتی رقبای خود را تحلیل می کنید، باید به این سوالات جواب دهید:

آنها برای کدام جستجو یا کلمه کلیدی رتبه خوب دارند؟

آنها بر چه نوع جستجوهایی مثل معامله ای یا معلوماتی تمرکز می کنند؟

آیا آنها از بهترین فعالیتهای سئو پیروی می کنند؟

چه مشخصه هایی در سایت یا صفحه کاربرد وبسایت و محتوای آنها را بهتر می کند؟

آنها چگونه محتوای خود را به مخاطب خود تبلیغ می کنند مثلاً از طریق شبکه اجتماعی؟

آیا آنها یک نیمرخ بک لینک قوی دارند که سایتهای مورد اعتماد به آنها لینک  کنند ؟

کاربران برخط در مورد آن شرکت چه می گویند، مثلاً در شبکه های اجتماعی یا سایتهای مرور (review)؟

استراتژی سئو آنها در مقایسه با برای شما چه وضعی دارد؟

 

سوالات زیادی بر پرسیدن وجود دارد، و آنها مقداری تعمق نیاز دارند. با این حال، تحلیل رقبا نقشی بزرگ در برنامه ریزی سئو ایفا می کند. وقتی شما از این امر پرده بردارید که رقیب در کجا قوت دارد و در کجا ضعف، می توانید آن معلومات را در طرح استراتژی سئو خود بگنجانید.

مثلاً، تحلیل رقبا می تواند به شما کمک کند که از یک خلأ محتوایی پرده بردارید. یا، می توانید یک طراحی وب تمیز بیابید که کاربرد سایت شما را به شکلی قابل ملاحظه اصلاح کند. همچنین می توانید ایده هایی تازه برای راهبرد خود با نگاه کردن به وبسایتهای دیگر و راهبردهای محتوای سئو دیگران به دست آورید.

همانطور که گفته شد، برای بهترین نتایج برای ساخت استراتژی سئو، می توانید این تحقیق را در یک محل قابل دسترس جمع بندی کنید. می توانید از صفحات گوگل برای ذخیره سازی داده های خود و نیز ابزاری مثل Ahrefs، قورباغه جیغ زن، و Seo checker استفاده کنید تا رقبا را ارزیابی کنید.

 

 

استراتژی سئو

 

4. لیستی از کلمات کلیدی ارزشمند را جمع کنید

بعد از این، تیم شما می تواند به سراغ راهبرد کلمه کلیدی برود. بر اساس تحقیق رقبا و نیز بررسی سئو، احتمالاً ایده ای در مورد این که راهبرد سئوی شما کدام کلمات کلیدی را می تواند هدف قرار دهد دارید. ولی خوب است که همه این ایده ها را ثبت کرده و گسترش بدهیم.

برای همین باید وقت بگذارید تا در مورد کلمات کلیدی تحقیق کنیم.

در حالی که تیم شما می تواند در مورد کلمات کلیدی، دستی تحقیق کنند (بدون هیچ ابزاری)، ولی استفاده از برخی ابزارها می تواند زمان کسب و کار شما را صرفه جویی کند و نتایج تحقیقات کلمه کلیدی را بهتر کند. این ابزارها از برنامه های کاربردی مرورگر وب تا افزونه های مرورگر را شامل می شوند.

بهترین ابزارهای جستجوی کلمات کلیدی عبارتند از:

KeywordsFX

Keywords Everywhere

Ahrefs

در حالی که Ahrefs اشتراک ماهیانه نیاز دارد ولی KeywordsFX و Keywords Everywhere همه جا رایگان هستند. از این ابزارهای رایگان به نفع خود استفاه کنید و کلمات کلیدی ارزشمندی برای کسب و کار خود بیابید.

برای بهترین نتایج، بهتر است شرکت شما روی کلمات کلیدی دم دراز تمرکز کند.

کلمه کلیدی دم دراز متشکل از سه تا چهار کلمه است.

رقبا بر سر کلمات کلیدی دم دراز در مقایسه با کلمات کلیدی دم کوتاه (که یک تا دو کلمه دارند) کمتر رقابت می کنند. آنها همچنین دسترسی بهتری به بازار هدف شما می دهند زیرا آنها خاص هستند.

کلمات کلیدی دم دراز خاصتر از دم کوتاه هستند.

به عنوان یک مثال، در مورد دو کلمه کلیدی فکر کنید: «کفش کتانی» و «کفش کتانی برای دویدن سایز هشت زنانه».

اگر یکی «کفش کتانی برای دویدن سایز هشت زنانه» را سرچ کند، می دانید که آنها  نسبت به کفش کتانی کنجکاو هستند. و دقیقاً آن چیزی که می خواهد را سرچ کرده است.

ولی یک سرچ مثل «کتانی دو» سوالات زیادی به همراه می آورد. آیا آنها دنبال کتانی راحتی هستند، کتانی دو مسافت طولانی، کتانی دو مسافت کوتاه یا انواع دیگری از کفش؟

نه شما می دانید و نه آنها.

برای همین شما باید برنامه ریزی سئو خود را بر کلمات کلیدی دم دراز متمرکز کنید. اگر شما یک کسب و کار بزرگتر هستید، مثل یک شرکت یا برند بزرگ، طرح راهبرد سئو شرکت شما شاید کلمات کلیدی دم کوتاه هم داشته باشد به دلیل حضور آنلاین فعلی شما.

مهم نیست تیم شما کدام روش برای راهبرد کلمه کلیدی را بر می گزیند، می خواهید همه این کلمات کلیدی را جمع کنید (مثل بررسی سئو و نتایج تحلیل رقبا) و آن را در یک محلی که هر وقت خواستید به راحتی آن را بیابید قرار دهید مثل صفحات گوگل (Google Sheet).

اگر از ابزاری مثل keywords Everwhere استفاده می کنید، می توانید داده ها را با چند کلیک به صفحات گوگل منتقل کنید.

5. فهرستی از توصیه ها بسازید

بسیار خب، تیم شما کارهای زیر را انجام داده است:

  • بررسی وبسایت
  • مرور مخاطب هدف
  • ارزیابی رقبا
  • جمع آوری کلمات کلیدی

چه تصمیم گیرندگان شرکت شما از قبل اقدامات سئو شما را حمایت می کنند و چه هنوز شما باید حمایت آنها را جلب کنید، تیم شما باید لیستی از توصیه ها یا طرح بازی برای راهبرد سئو شما را جمع آوری کند. این قدم قسمت مهمی از برنامه ریزی سئو است زیرا آن شالوده کسب و کار شما است.

وقتی شما راهبرد وبگاه سئو خود را می سازید باید به سوالات زیر جواب دهید:

  • می خواهید با سئو چه کار کنید؟
  • ارزش مورد انتظار اثر طرح استراتژی سئو شما چیست؟
  • می خواهید کِی به این اهداف برسید؟
  • می خواهید چگونه آن اهداف را محقق کنید؟
  • منابع و اعضای تیم که باید آن اهداف را محقق کنند کدام هستند؟

برای رسیدن به بهترین نتایج ، بهتر است تیم شما نگاهی به طرح شما بیندازند.

شاید، مثلاً، شما یک طرح سه ماهه را پایه ریزی کنید که بر اقدامات اصلاحی (طبق بررسی شما) تأکید می کند و بر محتوای جدید (بر اساس تحقیق در مورد کلمه کلیدی) تأکید می کند تا نشان دهد چه کار می خواهید کنید و چگونه می خواهید آن را انجام دهید.

اگر طرحی برای تصمیم گیرندگان شرکت خود تهیه کرده اید، باید دوره بازگشت سئو را برایشان توضیح دهید. در بیشتر مواقع، سئو چند ماه نیاز دارد تا نتایج را نشان دهد. برای همین بسیاری از آژانسهای سئو یک قرارداد شش ماهه اولیه برای خدمات سئو خود دارند.

وقتی شما پیش نویسی از گزارش توصیه ای خود می نویسید حواستان باشد که تیم شما لزومی ندارد که در مورد جزئیات راهبرد شما خیلی دقیق شود. اگر شما حجم بزرگی از معلومات را سر رهبران (یا حتی هم تیمی های خود) بریزید. شاید تصمیم گیرندگان را مردد و اعضای تیر را گیج کند.

وقتی شما توصیه ها را تکمیل کردید و تصویب را دریافت کردید، می توانید بهینه سازی سایت خود را شروع کنید.

برگرفته از این منبع

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + 14 =