URL فارسی بهتر است یا انگلیسی – کدام یک را باید انتخاب کرد

URL فارسی بهتر است یا انگلیسی - کدام یک را باید انتخاب کرد

URL فارسی بهتر است یا انگلیسی - کدام یک را باید انتخاب کرد


حتما تمام وبمستر ها بار ها از خودشان پرسیده اند که URL فارسی بهتر است یا انگلیسی. کدام یک برای سئو بهتر است و کدام یک به صورت کلی مناسب تر است؟ در این مقاله به مقایسه URL های فارسی و انگلیسی میپردازیم.

URL چیست؟

ابتدا اجاز دهید به صورت مختصر URL را معرفی کنیم. URL مخفف عبارتUniform Resource Locator است. به صورت کلی URL یک نوع سیستم آدرس دهی برای صفحه های وب و اینترنت است.

URL از بخش های مختلفی مانند نام دامنه، پسوند دامنه، پروتکل ارسال اطلاعات و موارد دیگر تشکیل میشود.

تفاوت اصلی URL های فارسی و انگلیسی چیست؟

قبل از بررسی موضوع URL فارسی بهتر است یا انگلیسی اجازه دهید تفاوت ابتدایی URL های فارسی و انگلیسی را بررسی کنیم.

برای مثال این یک URL انگلیسی است: www.test.ir/persian-or-english-url

همانطور که میبینید در URL انگلیسی بعد از نام دامنه، پسوند دامنه و موارد دیگر یک عبارت انگلیسی وجود دارد که در اینجا Persian or English url است.

برای مثال این یک URL فارسی است: ادرس-انگلیسی-یا-فارسیwww.test.ir/

میبینید که در URL فارسی بعد از مواردی مانند پسوند دامنه و اسلش(/) یک عبارت فارسی قرار گرفته است.

مشکل انکد شدن URL های فارسی

یکی از مهم ترین مشکلات URL های فارسی مشکل انکد شدن آنها بعد از کپی پیست است. برای مثال زمانی که شما آدرس زیر را کپی و در جایی پیست میکنید

https://test.ir/تست

به این شکل در میاید:

https://test.ir/%D8%AA%D8%B3%D8%AA

همانطور که میبینید کلمه “تست” که تنها چهار حرف بود تبدیل به یک رشته طولانی تر که قابل خواندن نیست شد. همچنین در صورتی که طول کلمه فارسی بیشتر باشد در زمان کپی پیست طول رشته جدید نیز بیشتر میشود.

ممکن است این مشکل در نگاه اول مشکل جدی به شمار نرود. اما زمانی که میخواهید در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها لینک یک مطلب فارسی و یا یک صفحه را بفرستید متوجه مشکل میشود.

البته این مشکل تاثیر خاصی بر روی سئو ندارد اما به هر حال یکی از مشکلات  URL های فارسی است. همچنین به صورت کلی URL های انگلیسی ظاهر زیبا تر و حرفه ای تری دارند.

فعلا تا به اینجا این مقاله نتیجه گیری برای سوال URL فارسی بهتر است یا انگلیسی نکردیم زیرا هنوز این دو مورد را به شکل کامل مقایسه نکردیم.

در ادامه این مقاله به سوال URL فارسی بهتر است یا انگلیسی پاسخ میدهیم.

 

مزایا URL انگلیسی نسبت به فارسی

به صورت کلی آدرس های انگلیسی نسبت به فارسی مزایا و برتری های بیشتری دارند. اما از نظر سئو هیچ کس مطمئن نیست کدوم مناسب تر هست. تو این بخش بعضی از دلایل برتری URL انگلیسی نسبت به فارسی رو لیست میکنیم.

ظاهر حرفه ای تر و زیبا تر

ساده ترین نقطه مثبت URL های انگلیسی ظاهر حرفه‌ای است. همچنین اگر آدرس صفحات وبسایت های مربوط به خدمات یا آموزش سئو را بررسی کرده باشید متوجه میشوید اکثر این وبسایت ها از URL انگلیسی استفاده میکنند.

همچنین در بیشتر جدا از مشکل انکد شدن آدرس فارسی برخی بهم ریختگی های دیگر نیز در URL های فارسی دیده میشود.

برای اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی مناسب تر است

همانطور که گفتیم URL های فارسی جدا از مشکل انکد شدن، ساختار نامرتبی دارند. به همین دلیل استفاده از URL های انگلیسی برای اشتراک گذاری مطالب و ارسال لینک مناسب تر است.

در زمینه سئو URL فارسی بهتر است یا انگلیسی

تقریبا تمام مواردی که در این مقاله برای جواب به سوال URL فارسی بهتر است یا انگلیسی مربوط به ظاهر و ساختار این آدرس ها بود. حال اجازه دهید تفاوت این دو مورد را از نظر سئو بررسی کنیم.

برخی از متخصصین ایرانی سئو ادعا دارند که URL های فارسی رتبه های بهتری در جستجو های فارسی میگیرند. اما برخی از متخصصین دیگر سئو میگویند که URL های فارسی دیرتر از  های URL انگلیسی ایندکس میشوند و رتبه بهتری میگیرند.

شما اگر در گوگل عبارت هایی با موضوعات مختلف را جستجو کنید و آدرس سایت ها را بررسی کنید به نتایج جالبی میرسید.

برای مثال یک عبارت مربوط به سئو و یا طراحی وبسایت را جستجو کنید. برای مثال عبارت آموزش سئو. میتوانید مشاهده کنید که اکثر نتایج صفحه اول URL های انگلیسی دارند.

اما زمان جستجو عبارت هایی که به سئو ارتباطی ندارند میتوانید مشاهده کنید نتایج به مراتب نسبت به نتایج جستجو برای آموزش سئو، آدرس فارسی بیشتر در بینشان دیده میشود.

با این کار میتوان نتیجه گرفت که اکثر متخصصین ایرانی سئو احتمال میدهند URL های انگلیسی مناسب تر هستند. اما به هر حال، این نتیجه تنها نتیجه یک آزمایش غیر حرفه ای بوده است و نمیتوان روی آن زیاد حساب کرد.

 

سوالات متداول

URL فارسی بهتر است یا انگلیسی

به صورت کلی آدرس های انگلیسی ساختار و ظاهر بسیار بهتری دارند. همچنین URL های فارسی در زمان کپی پیست کردن به درستی انکد نمیشوند و به شکل ناخوانایی تغییر میکنند. اما از نظر سئو، هیچکس نمیداند کدام یک مناسب تر است.

چگونه آدرس صفحه های خود را برای سئو بهینه کنیم؟

از کلمات کلیدی در آدرس صفحه استفاده کنید. در صورتی که آدرس صفحه را میخواهید به صورت انگلیسی وارد کنید، معادل کلمات کلیدی در زبان انگلیسی را وارد کنید. از _ استفاده نکنید. سعی کنید URL های خود را کوتاه نگه دارید.

جمع بندی و نتیجه گیری در مورد سوال URL فارسی بهتر است یا انگلیسی

هیچ کس به طور کامل مطمئن نیست که آدرس های فارسی(محلی) برای سئو مناسب تر است و یا آدرس های انگلیسی. اما به هر حال اگر سئو را فاکتور بگیریم به صورت کلی URL های انگلیسی ساختار بهتری دارند.

جان مولر که یکی از متخصصین سئو است گفته است استفاده از URL های به زبان محلی هیچ مشکلی ندارد و ربات های گوگل این نوع URL را به راحتی میتوانند بررسی کنند. همچنین گفته است که این کار میتواند تاثیرات مثبت نیز روی سئو وبسایت بگذارد.

پیشنهاد ما این است که با توجه به سلیقه خودتان بین آدرس های فارسی و انگلیسی یک گزینه را انتخاب کنید و در تمام آدرس های وبسایتتان از آن گزینه استفاده کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 5 =