دلایل دیر ایندکس شدن در گوگل


گوگل یک موتور جستجوی قدرتمند است که امروزه تقریبا تمامی کاربران اینترنت، از آن استفاده می‌کنند. گوگل با استفاده از الگوریتم‌های متعدد که بسیاری از آنها هوشمند هستند، توانسته است وبسایت‌های معتبر و پربازدیدتر را در ابتدای صفحه نتایج نشان بدهد. عوامل متعددی در رتبه سایت و قرار گرفتن در نتایج اول گوگل موثر هستند، اما یک مورد بسیار مهم زمان ایندکس شدن محتوای سایت است. یکی از موانع در این زمینه، دیر ایندکس شدن در گوگل است که در این مطلب به حل این مسئله می پردازیم.

ایندکس شدن چیست و چرا زمانش مهم است؟

زمانی که شما محتوایی را در سایت منتشر می‌کنید، فورا در نتایج گوگل دیده نمی‌شود، یعنی گوگل هنوز محتوا را شناسایی و ثبت نکرده است. مدتی طول می‌کشد که ربات‌های گوگل یا به اصطلاح خزنده‌های گوگل، سایت شما را بررسی کرده و محتوای جدید را ثبت کنند، به این کار ایندکس شدن محتوا می‌گویند.

این زمان برای برخی سایت‌ها طولانی و برای برخی کم است. مثلا یک سایتی که تازه راه اندازی شده ، ممکن است دو هفته تا یک ماه طول بکشد تا محتوایش ایندکس شود.

تصور کنید که یک خبر مهم را خیلی زود متوجه شده‌اید و قصد دارید در سایت خود منتشر کنید تا بازدید بسیار خوبی از آن کسب کنید. حتی اگر شما اولین نفری باشید که این خبر را منتشر کرده باشید و هنوز هیچ سایتی آن را منتشر نکرده باشد، تا گوگل بخواهد محتوای شما را ایندکس کند، دیگر سایت‌ها، این خبر را منتشر کرده و خواهید دید که صفحه اول گوگل متعلق به آنها شده است!

چرا گوگل محتوای برخی سایت‌ها را سریع‌تر ایندکس کرده و برخی را دیرتر ایندکس میکند؟

اولا باید بدانید که سرعت ایندکس سایت ثابت نیست، حتی سایتی که مطالبش سریعا در گوگل ایندکس می‌شوند ممکن است برخی مطالبش دیرتر و یا زودتر از حد معمول ایندکس شوند.

گوگل پارامترهای خاص خودش را برای تعیین زمان ایندکس سایت دارد.

اگر سایت شما تازه راه اندازی شده باشد، ایندکس محتواها دیر انجام می‌شود. شما می‌توانید به صورت دستی به گوگل درخواست ایندکس شدن بدهید اما باز هم گوگل به درخواست شما توجه زیادی نخواهد کرد و فقط آن محتوا را در لیست ایندکس قرار میدهد تا از قلم نیافتد ولی زمانش باز هم طبق برنامه خودش است.

هرچقدر سایت شما قدیمی‌تر باشد یعنی از مدت زمان انتشار دامنه گذشته باشد، محتوا سریع‌تر ایندکس میشود البته به شرطی که مرتبا محتوا منتشر کرده باشید چون قابلیت مهم دیگری در گوگل وجود دارد که روی سرعت ایندکس تاثیر دارد. این قابلیت همان بررسی فاصله زمانی بین انتشار محتواها در سایت است.

گوگل ابتدا براساس یک سری پارامترها، به سایت شما سر میزند و نقشه سایت شما را چک میکند تا ببیند محتوایی منتشر شده است یا خیر. بعد محتوای منتشر شده را ایندکس کرده و چند بار دیگر این روند تکرار میشود تا یک تقریب حدودی از فاصله زمانی بین انتشار هر محتوا بدست بیاورد و طبق آن، خزنده‌های خود را به سایت میفرستد. بنابراین اگر شما هر روز محتوا منتشر کنید، اوایل گوگل هر روز آنها را ایندکس نمیکند اما بعد از مدتی میفهمد که هر روز باید سایت شما را برای محتواهای جدید بررسی کند. حالا اگر دوباره دیر به دیر محتوا منتشر کنید، زمان ایندکس سایت خود را کند خواهید کرد.

دلایل دیر ایندکس شدن در گوگل

اگر سایت شما ایندکس می‌شود اما این کار دیر انجام می‌شود، اولین دلیل آن می‌تواند نداشتن برنامه منظم در تاریخ انتشار پست‌ها باشد. بنابراین برای محتواهای بعدی این مورد را رعایت کنید. همچنین ثبت مستقیم سایت در سرچ کنسول می‌تواند سرعت ایندکس را افزایش بدهد.

بنابراین در اولین مرحله سایت را به سرچ کنسول گوگل معرفی کنید. با جیمیل در لینک زیر وارد شده و سایت خود را ثبت کنید.

https://search.google.com/search-console

از این پس برای ده محتوای آتی، هر محتوایی که تازه منتشر کردید را همان موقع در سرچ کنسول درخواست ایندکس بدهید.

برای ثبت درخواست ایندکس، کافیست آدرس محتوا، یعنی URL را کپی کرده و در بالای صفحه سرچ کنسول، قسمت سرچ، پیست کنید. سپس اینتر را بزنید و صبر کنید تا گوگل آن را بررسی کند. اگر ایندکس نشده باشد به شما پیغام درخواست ایندکس میدهد. روی درخواست کلیک کنید و منتظر بمانید تا کار انجام شود.

در مرحله بعد مطمئن شوید که نقشه سایت شما در گوگل ثبت شده باشد. این را در خود سرچ کنسول قسمت سایت مپ Sitemap می‌توانید چک کنید. اگر ثبت نشده بود، افزونه یواست سئو را می‌توانید نصب کنید تا به طور اتوماتیک این کار را برایتان انجام بدهد.

دومین دلیل، کم بودن اعتبار دامنه یا اسپم بودن آن است. اگر از بک لینک‌های فیک و روش‌های سئوی سیاه استفاده کرده‌اید، آدرس سایت شما اسپم بالایی دارد و گوگل برای ایندکس محتوای آن، رغبت چندانی نشان نمیدهد.

راه حل کم کردن درصد اسپم دامنه و بالا بردن اعتبار آن، اشتراک گذاری محتواهای سایت در شبکه‌های اجتماعی و رپورتاژ در سایت‌های معتبر است. همچنین لینک‌های فیک و بی‌کیفیت را از داخل خود سرچ کنسول حذف کنید.

سومین دلیل دیر ایندکس شدن می‌تواند مربوط به قالب سایت و کدنویسی آن باشد. حتما از قالب‌هایی که سئو فرندلی هستند استفاده کنند. برخی قالب‌ها به خاطر ساختاری که دارند، خزنده‌های گوگل نمی‌توانند به راحتی به محتواهای درون سایت دسترسی داشته باشند.

دلیل چهارم ممکن است این باشد که سایت شما محتوای تکراری و کپی شده را به دفعات زیاد منتشر کرده است. در نتیجه گوگل آن را جریمه کرده و به عنوان یک منبع تولید محتوا نمی‌شناسد. برای حل این مشکل تمام آن محتواهای کپی را ویرایش کرده و به صورت یونیک بازنویسی کنید، سپس هرکدام را جداگانه در سرچ کنسول برای ایندکس مجدد، ثبت کنید.

راه حل افزایش سرعت ایندکس:

  • چندمحتوا را یکجا منتشر نکنید، به جای آن طبق یک برنامه زمانی منظم منتشر کنید. مثلا هفته‌ای 3 محتوا یا 5 محتوا یا هر روز. اما سعی کنید این برنامه را تغییر ندهید تا گوگل طبق تاریخ انتشار محتواهای سایت شما، ایندکس خود را تنظیم کند.
  • یک یا دو شبکه اجتماعی مختلف مانند: تلگرام، لینکدین، توییتر و… که قابلیت استفاده از لینک داشته باشند را برای سایت خود داشته باشید و هر محتوایی که منتشر می‌کنید، در آنجا به اشتراک بگذارید.
  • از لینک‌های داخلی و خارجی حتما در محتوا استفاده کنید.
  • بهینه سازی سایت و افزایش سرعت لود سایت یکی از عوامل مهم در سرعت ایندکس محتوای سایت است. باید سایت شما در زمان بسیار کم به طور کامل لود شود و سنگین نباشد.
  • با استفاده از بک لینک‌های معتبر و باکیفیت، اعتبار دامنه را بالا ببرید.
  • بهتر است از URLهای انگلیسی برای محتواهای خود استفاده کنید. بر سر این موضوع که فارسی یا انگلیسی بودن URL تاثیری در سرعت ایندکس دارد یا نه، بحث زیاد است، اما اکثر کارشناسان سئو بر این عقیده هستند که URL انگلیسی بهتر و سریع‌تر ایندکس می‌شود.

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 4 =